کارتریج 21 و 22 ای که نوشته هایی از طلا به چاپ می رساند

جوهر افشان های رنگی از مدل رنگی CMYK استفاده می کنند: فیروزه ای، سرخابی، زرد و کلیدی، مشکی. در طول سال‌ها، دو شکل متمایز از رنگ مشکی در دسترس بوده است: یکی که به راحتی با رنگ‌های دیگر برای چاپ گرافیکی ترکیب می‌شود، و یک نوع تقریباً ضد آب برای متن.

بیشتر جوهرافشان های مدرن دارای یک کارتریج 21 و 22 با رنگ مشکی برای متن و یک CMYK ترکیبی یا یک کارتریج مجزا برای هر رنگ هستند. در حالی که جدا نگه داشتن رنگ ها در ابتدا نادر بود، در سال های اخیر رایج شده است. برخی از جوهرافشان های رده بالاتر کارتریج هایی را برای رنگ های اضافی ارائه می دهند.

برخی از کارتریج های 21 و 22 حاوی جوهر هستند که به طور خاص برای چاپ عکس ها فرموله شده اند. همه تامین کنندگان چاپگر نوع خود کارتریج جوهر را تولید می کنند. کارتریج‌های چاپگرهای مختلف ممکن است از نظر فیزیکی یا الکتریکی ناسازگار باشند.

کارتریج

برخی از تولیدکنندگان هد چاپگر را در کارتریج های 21 و 22 قرار می دهند (مثلاً HP، Dell و Lexmark)، در حالی که برخی دیگر مانند Epson سر چاپگر را بخشی از خود چاپگر نگه می دارند. هر دو طرف در مورد رویکرد خود که منجر به کاهش هزینه برای مصرف کننده می شود، ادعا می کنند.

اخیراً [چه زمانی؟] اپسون طیف وسیعی از چاپگرها را معرفی کرده است که از مخازن جوهر قابل شارژ مجدد استفاده می کنند و کاهش عمده ای در هزینه چاپ ایجاد می کنند. این دستگاه مشابه چاپگرهای سیستم جوهر پیوسته مانند ارائه شده توسط Canon عمل می کند. اپسون به هزینه این چاپگرها که محدوده آن “Ecotank” نامیده می شود، یارانه نمی دهد.
دعاوی استثمار مصرف کننده
گاهی اوقات خرید یک چاپگر جدید ارزان تر از جایگزینی مجموعه کارتریج های 21 و 22 جوهر عرضه شده با چاپگر است. تولیدکنندگان عمده چاپگرها – هیولت پاکارد، لکسمارک، دل، کانن، اپسون و برادر – از مدل تجاری «تیغ و تیغ» استفاده می‌کنند، که اغلب با فروش چاپگرها یکنواخت یا ضرر می‌کنند.